Voor innovatiesucces is fun essentieel.

Ben je wel eens heel geboeid bij wat je doet? Lijkt het daarbij alsof de tijd voorbij vliegt? Is het werk dat je dan doet niet alleen boeiend, maar geeft het je ook heel veel plezier? Wil jij hiervan meer in je innovatiewerk ervaren? Zeg je JA op deze vragen, dan is deze blogpost interessant voor jou!

Waar sta je nu in jouw innovatiekracht en ben je daar blij mee?

Mijn rolmodel om ontstopbaar succesvol in innoveren te worden, is Roy Martina. Hij leerde me dat er niets mis is met de comfortzone, tenzij het te comfortabel wordt. Zo comfortabel dat het voorkomt dat je uitgedaagd wordt om verder te leren, te groeien en nieuwe zaken op te pakken.

Sta eens stil bij onderstaande vragen en wees eerlijk tegen jezelf:

  1. Voel jij de neiging om in je comfortzone te blijven? Voelt het daar lekker veilig? Zit je daar lekker op je gemak?

  2. Heb je wel eens meer risico genomen en dacht je daarna, dit nooit weer? Al die spanningen, stress of angst die je toen ervoer, dat wil je niet meer.

  3. Blijf je in je comfortzone, omdat je daar goed weet wat je kunt verwachten? Weet je dan goed te reageren, op alles dat er op je afkomt?

  4. Heb je een ander wel eens zien mislukken, waardoor jijzelf ongemerkt steeds minder risico's bent gaan nemen?

  5. Ervaar je - mogelijk al een tijdje - dat er een groter innovatiepotentieel in je zit, dat er maar niet uitkomt?

  6. Vind je risico's nemen meer iets voor ‘thrillseekers', die falen en teveel gedoe op hun hals halen?

Waar zou je liever willen staan met je innovatiekracht?

De wereld wordt competitiever en de veranderingen gaan steeds sneller. De mensen die risico's durven te nemen en de oncomfortabele zone van onzekerheid ervaren, zijn degenen die in deze wereld de hoogste beloning en spannendste ervaringen oogsten.

Als je jouw innovatiekracht wilt vergroten, dan moet je blijven leren en durven experimenteren. En dat, mijn beste vriend(in), betekent dat je de risico's aanvaardt van het falen.

Sta nu stil bij onderstaande vragen, waar gaat jouw hart sneller van kloppen? 

  1. Is het denkbaar dat jij een nieuw experiment start om nieuwe dingen te doen en te maken?

  2. Of dat je een experiment laat mislukken, omdat je het als onderdeel van je leerproces ziet?

  3. Wil je meer van je authenticiteit laten zien, zodat je meer je passie kunt tonen en de purpose waar je voor wilt gaan?

  4. Wellicht wil jij jouw intellectuele nieuwsgierigheid en jouw voorstellingsvermogen meer prikkelen?

  5. Heb jij een langgekoesterde droom en wil je deze nu echt tot leven gaan brengen?

Innovatie is uit je comfortzone stappen. Alleen dan kan je iets nieuws en nuttigs in de wereld brengen.
— Roy Martina

Hoe kom je naar waar je wilt staan in je innovatiekracht?

Ben je het met me eens dat je - als je jouw innovatieresultaten wilt veranderen - je andere acties dient te nemen? Dat vraagt om andere beslissingen en ander gedrag.

Gedragspsychologen zijn het inmiddels over het volgende eens. De doorslaggevende reden waardoor medewerkers bepaald gedrag volhouden, is dat zij zelf plezier beleven aan dit bewuste gedrag (National Institute for Play). Terwijl mensen zelf vaak denken, dat ze hun ‘goede’ gedrag doorzetten vanwege een lange termijn doel. Directe fun ervaringen bij het uitvoeren van werk, zorgen er dus voor dat we onze doelen behalen.

Dit is een cruciaal inzicht voor organisaties die plannen maken, om meer succes te boeken met innoveren. Je kunt de mooiste innovatieprogramma’s bedenken. Echter als medewerkers weinig tot geen plezier beleven aan de daadwerkelijke activiteiten en het gedrag dat dit van hen vraagt, gaat het innovatiegedrag niet duurzaam verbeteren.

Zoals ik het zie is de Fun Factor cruciaal, om in je werk te integreren. De Fun Factor is essentieel voor het ontwikkelen van jouw innovatiekracht. Fun stimuleert de flexibiliteit van je brein en je uithoudingsvermogen voor de dingen die je doet. Fun daagt je meer uit om te participeren en andere dingen uit te proberen. Zo ontstaan andere acties, de realisatie hoe het ook anders kan en ander gedrag met daarmee andere resultaten.

Ervaar en Leer hoe je de Fun Factor in innovatie brengt met de Playshop pitchen.

 
 

Deze innovatiegame is voor professionals die in middelgrote en grote organisaties met innoveren, agile, lean startup, design thinking, productontwikkeling, klantbeleving en/of digitale transformatie bezig zijn.