Pitchen - Deel 4: Pitch Deck voor Innovatie

Als je met je innovatie pitch resources en budget wilt krijgen voor jouw innovatie, is het maken van een winnende pitch deck een belangrijk onderdeel van jouw skills. Een goede pitch deck maakt de Innovation Board enthousiast over jullie business idee en betrekt hen in een gesprek over jullie innovatie, wat hopelijk leidt tot een investering.

In dit artikel ga ik je de formule geven hoe je een winnende innovatie pitch schrijft en wat je in je eigen pitch deck moet opnemen. Hiervoor gebruik ik de kennis, die ik heb opgedaan door te luisteren naar tientallen elevator pitches, creatieve presentaties en corporate stories. Tientallen innovatieteams heb ik geholpen hun pitch te maken en zo ontdekte ik dat er een eenvoudige formule is die gewoon werkt als je met je innovatie pitch resources en budget wilt krijgen voor jouw business idee.

Hoewel elke organisatie anders is, heb ik geconstateerd dat het volgende formaat voor de meeste bedrijven werkt en de interesse van de Innovation Board wekt.

Pitch Deck Template

9 Slides om een solide en winnende pitch te maken.

Je kunt onze Pitch Deck template voor Innovatie nu downloaden en direct zelf bewerken. Er zitten 9 slides in, die in iedere winnende innovatie pitch voorkomen.

Doelen voor je pitch

Dit klinkt misschien tegen je intuïtie, maar het doel van je pitch is niet om geld in te zamelen. Wat? Ik weet dat dit vreemd klinkt, maar het echte doel van je pitch is om anderen inzicht te geven, in hoe je hen kan helpen een probleem op te lossen. In mijn blogpost 'Hoe bereik je sneller jouw innovatiedoel met de juiste pitch?’ leer je de vier primaire doelen die je mogelijk met jouw pitch wilt bereiken in de innovatie context.

Doel van je pitch deck

Hoewel een solide Pitch Deck dus cruciaal is om budget en resources te krijgen, is het belangrijkste doel van het deck om een volgende fase van innovatie in te gaan. Bijvoorbeeld, een volgende stap in de innovatie funnel. Of om een belemmering in innoveren op te lossen. Of om draagvlak te krijgen voor een type innovatie waarvoor je pitcht.

Dé 9 slides om op te nemen in je pitch deck

Slide 1: Visie

Dit is een uitleg in één zin, welke waarde jullie aan jullie klanten bieden. Houdt het kort en simpel. Een handige manier om over deze visie na te denken, is je deze voor te stellen als een korte tweet die zelfs je ouders begrijpen.

Voorbeeld van een trainingsbureau dat hun portfolio volledig online ging aanbieden:

"We zijn de Netflix voor business opleidingen"

Zorg ervoor dat de vergelijking zinvol is. Jullie businessmodel dient echt vergelijkbaar te zijn met het bedrijf waarnaar je verwijst.

Slide 2: Het probleem, de doelgroep en kansen

Gebruik deze slide om te praten over het probleem dat je oplost, welke klanten het probleem hebben en hoeveel klanten willen dat dit probleem wordt opgelost.

In het ideale geval vertel je een verhaal waarin je laat zien dat je het probleem bij genoeg klanten hebt gevalideerd én dat zij voor de oplossing willen betalen. Hoe reëler je het probleem aantoont, hoe meer de Innovation Board begrijpt welk doel je met jouw pitch wilt bereiken.

Slide 3: De oplossing - het verhaal

Beschrijf zo helder en beknopt mogelijk hoe klanten de oplossing kunnen gebruiken, hoe het hun probleem oplost en hoe je dat met hen hebt getest. Ten slotte beschrijf je de oplossing: het product, de dienst, het proces.

Een klassieke fout die Innovatiemanagers maken, is dat zij deze slide vaak aan het begin van hun Pitch Deck plaatsen. De beste pitchers richten zich op klanten en de problemen die zij oplossen.

Slide 4: De oplossing - de demo

Gebruik bij voorkeur beeldmateriaal en verhalen wanneer je de oplossing presenteert. In een innovatieproject met de Ziekenhuisgroep Twente hebben we bijvoorbeeld een film gemaakt en laten zien tijdens de pitch aan de Raad van Bestuur.

Slide 5 : Wat is uniek?

Potentiële klanten gebruiken vandaag al mogelijke oplossingen om hun probleem op te lossen.

Beschrijf hoe je anders bent dan de concurrenten en de alternatieven die reeds op de markt zijn:

  • Zit dat in de technologie die je gebruikt, de relaties of de partnerships?

  • Hoe help je klanten hun doelen te bereiken, die met de bestaande oplossingen nog niet worden bereikt?

  • Hoe laat je zien dat klanten voor jullie oplossingen kiezen, in plaats van voor de andere spelers in de markt?

Voorbeeld: In 2015 werkte ik samen met een team van Voorbij Prefab, die hun fabriek hadden gerobotiseerd. Hierdoor konden zij modulair bouwen, waardoor zij sneller en slimmer werkten en betere oplossingen voor hun klanten konden maken. Een unieke propositie voor de bouwwereld toentertijd.

Slide 6: Tractie en validatie

Als je al early adopters hebt die jullie oplossing gebruiken, praat daar dan hier over. Het is super gaaf als je kan aantonen dat een bepaald onderdeel van je businessmodel is bewezen, omdat dat het risico van de investering in de innovatie vermindert. Elk bewijs dat jouw validatie ondersteunt, is zeer krachtig, gebruik dat hier.

Je kunt deze slide ook gebruiken om over jouw mijlpalen te vertellen. Welke belangrijke vooruitgang met klanten heb je tot nu toe bereikt? Wat zijn de volgende belangrijke stappen die je nu wilt nemen?

Gebruik data waarmee je jouw case kunt onderbouwen. De ‘Roadmap for funding’ geeft je alle 5 stappen en data onderdelen die je dient te verzamelen om je pitch te onderbouwen.

Slide 7: Businessmodel

Nu je de oplossing hebt beschreven, moet je het hebben over hoe deze waarde oplevert. Bijvoorbeeld:

  • Hoe ga je betaald krijgen?

  • Hoe heb je dat getest?

  • Wat zijn de kansen om te schalen?

  • Biedt je een premium, dure aanbieding of een budgetaanbieding waarmee je bestaande oplossingen op de markt ondermijnt?

  • Welke marketing- en verkoopstrategie zet je in?

Het testen van de optimale prijs maakt een wereld van verschil voor de inspanning die je moet doen. De Flycatcher Method van Simon Coulson, CEO van de Internet Business School, is een handige tool om je optimale prijs te testen.

Slide 8: Team

Waarom zijn jij en jouw team de juiste mensen om deze innovatie te ontwikkelen en te laten groeien? Welke relevante ervaring hebben jullie die anderen niet hebben? Benoem de belangrijkste teamleden, hun successen bij andere innovatietrajecten en de belangrijkste expertise die zij in dit innovatieproject brengen.

Let op: het komt nogal eens voor dat er mensen aan een innovatie project worden toegewezen omdat die ‘tijd’ over hebben. Onderhandel voor de juiste mensen. Mijn ervaring is: als je dat goed onderbouwt, krijg je het team dat je nodig hebt.

Slide 9: Financiële informatie en investering

De Innovation Board verwacht jullie financiële gegevens te zien: de opbrengstprognose, de kosten en mogelijk de netto contante waarde. Wees bereid om de onderliggende aannames te bespreken die je hebt gemaakt.

Beperk jezelf in je Pitch Deck tot overzichtelijke grafieken met de facts waarmee je de Innovation Board helpt een beslissing te nemen.

Eindelijk is het tijd om daadwerkelijk om het budget en de capaciteit van mensen te vragen. Je moet de Innovation Board laten weten hoeveel budget je zoekt en hoeveel manuur je nodig hebt, om jullie innovatie een stap verder te brengen.

Je moet ook kunnen uitleggen hoe je van plan bent dat geld te gebruiken en hoe het jullie organisatie zal helpen de doelen te bereiken die zij hebben gesteld.

mijn grootste fout met pitchen!

We stonden met een innovatieteam van Transavia voor de Innovation Board. We pitchten voor Baby on Board; een positief gevalideerde comfort-oplossing voor ouders die met hun baby reizen. Het verhaal stond, de onderbouwing stond, het team stond. Alles klopte ... en toch kregen we geen go! Wat bleek? Het product paste niet in het beleid van Cabin Operations.

Onze les: doe een goede interne stakeholder analyse op ieder business idee alvorens je ermee aan de gang gaat. Buiten én binnen moet het kloppen!

PITCHEN IS EEN SKILL DIE JE KUNT LEREN

COMING SOON

Op 15 november 2019 openen we ook de deuren voor de Open Inschrijving Training E.P.I.C. Pitchen™ - overtuigend presenteren van je business idee.


P.S.

Er is nog een manier waarop we je met pitchen voor innovatie kunnen helpen. Bekijk eens onze Incompany Training Pitch & Groei Formule™. En maak een vrijblijvende afspraak met me.

Like, share of laat even weten wat je van deze blogpost vindt in de comments hieronder.