Pitchen - Deel 3: Hoe bereik je sneller jouw innovatiedoel met de juiste pitch?

Leestijd: 6:45 minuten.

Het doel waar jij je op richt met jouw innovatie pitch, bepaalt voor een belangrijk deel hoe je jouw pitch opbouwt en presenteert. In dit artikel gaat het over het innovatiedoel dat je wilt bereiken en hoe je jouw pitch daarop kunt afstemmen.

Dit artikel is het derde artikel in de blogserie over Pitchen voor innovatie. Deel 1 gaat over hoe je jezelf in de juiste Mindset brengt om te pitchen. In deel 2 wordt de Good to Great Pitch Strategie uiteengezet met 5 stappen om succesvol te pitchen.

Het Overall doel van Pitchen

Weet je waar pitchen in essentie over gaat? Anderen een inzicht geven om hen te helpen, hun probleem op te lossen, zodat ze kunnen transformeren in een richting die zij willen. Pitchen gaat nooit over jou. Het gaat altijd over de ander!

Welke aanpassing in jouw pitch kan jij nu al doen, om deze beter te laten aansluiten bij de ander?

Pitchen in verschillende contexten

Een goede pitch kan je op veel verschillende momenten van pas komen, bijvoorbeeld bij:

  1. Presentaties geven

  2. Efficient vergaderen

  3. Collega's overhalen

  4. Klanten overhalen

  5. Het gesprek bij de koffie-automaat

  6. Het netwerken

  7. E-mailen, nieuwsbrief- en blogposts

  8. Solliciteren

  9. Het vragen om salarisverhoging

De Timing van je pitch is erg belangrijk

Je pitch varieert tussen de 90 seconden (de zogenaamde elevator pitch) tot 20 minuten. Wat het belangrijkste is, is dat je jouw punt duidelijk maakt, zonder de aandacht van je publiek te verliezen. Houd het simpel. Betrek je publiek, ongeacht de lengte van jouw pitch.

Voorbeeld: pitchen voor een nieuw partnership

Als Client Executive bij Capgemini Consulting, was ik verantwoordelijk voor KPN als key-account. KPN was op zoek naar een nieuw partnership. Ik moest ook pitchen en bouwde een 'storyboard' rondom de eisen die KPN belangrijk vond. Toen het verhaal lekker liep, zette ik de tekst om in beelden en werkte deze beelden uit op vijf foam-boards. Daarmee presenteerde ik mijn pitch in 20 minuten. We haalden het partnership binnen!

In welke context wil jij jouw punt duidelijk maken?

Pitchen in de innovatie context

In de innovatie context zie ik vier primaire doelen die je mogelijk wilt bereiken:

  1. Pitchen om het bewustzijn over innoveren te vergroten.

  2. Pitchen voor een bepaald type innovatie.

  3. Pitchen om belemmeringen in innoveren weg te nemen.

  4. Pitchen om je business idee verder te brengen in de innovatie funnel.

Welk primaire doel wil jij met jouw eerstvolgende pitch bereiken?

Doel #1: Pitchen om het bewustzijn over innoveren te vergroten

De Innovatieschijf van vijf voor CEO's van Henk Volberda, professor Strategic Management & Business Policy aan de Erasmus Universiteit, benoemt 5 aspecten waarin je dient investeren, om innoveren in je bedrijf in goede banen te leiden. Dit zijn:

  1. Research & Development

  2. Menselijk Kapitaal

  3. Vernieuwend Leiderschap

  4. Nieuwe Organisatievormen

  5. Co-creatie met klanten, partners en kennisinstellingen

Waarin dient jouw organisatie te investeren, om het innovatiesucces te vergroten en wat betekent dat voor jouw pitch?

Voorbeeld: Pitchen om bim uit te rollen

In het Kennislab van de TBI Holding BV waren we verantwoordelijk om BIM (Building Information Modelling) organisatiebreed uit te rollen onder de verschillende ondernemingen. Co-creatie met interne klanten was cruciaal daarin. Via verschillende formats werkten we met hen samen aan BIM, zoals:

  • In kenniscafé's.

  • In multidisciplinaire projecten.

  • In een lean startup communicatie team.

Iedere keer was de vraag: hoe kunnen we onze boodschap (pitch) zo goed mogelijk afstemmen op het doel dat we willen bereiken = meer mensen meekrijgen om BIM te gaan gebruiken?

Het Framework Bewustzijn en Commitment voor Innoveren gebruikten we om scherp te blijven op het doel en daarop ons verhaal af te stemmen.

Hoe kan jij jouw pitch nog beter afstemmen op de fase waarin jouw toehoorders zitten?

Doel #2: Voor welk type innovatie ga je pitchen?

Kan jij je voorstellen dat iemand, die verantwoordelijk is voor de Sales, liever iets hoort over hoe jouw product een probleem bij zijn klanten oplost, dan dat hij een heel verhaal krijgt over de technische aspecten van het product? 

De toehoorders van jouw pitch zijn in méér of mindere mate bekend met het type innovatie waarvoor je pitcht. De content en het verhaal in jouw pitch dienen daarop te zijn afgestemd.

Verschillende typen innovatie

Voor welk type innovatie ga jij pitchen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Productinnovatie, service-innovatie, belevingsinnovatie of een blend daarvan

  • Sociale-innovatie

    • het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden

    • het hanteren van innovatieve organisatievormen

    • het realiseren van hoogwaardige arbeidsrelaties

    • hoogwaardige samenwerkingsverbanden om het concurrentievermogen en de productiviteit te verbeteren

  • Technologische innovatie

  • Incrementele innovatie, om de kernactiviteiten te handhaven en te verdedigen

  • Oplossingen die je al hebt, uitbreiden naar nieuwe gebieden

  • Oplossingen waarmee je een volledig nieuwe businessmodel ontwikkelt

Voorbeeld: pitchen voor duurzaam onderhoud

Met een innovatieteam van Ymere Onderhoud gingen we de wijken in en luisterden naar bewoners over wat duurzaamheid voor hen betekent. Waarom het belangrijk of niet belangrijk voor hen is. En welke voorbeelden ze daarbij geven. 

Bij de woningcorporatie op kantoor hingen we daarna alle inzichten en beelden op. Vóórdat we de data indoken, maakten we bewust een keuze om een oplossing te ontwikkelen, die nieuw was voor de sector en nieuw voor de organisatie. Onze eerste pitch was er derhalve op gericht de Manager Onderhoud te overtuigen van deze keuze. Fast-forward: zo ontstond het concept voor de circulaire keuken.

Welke type innovatie ga jij pitchen aan welke stakeholders?

Doel #3: Welke belemmeringen in innoveren wil je wegnemen?

Onderzoek naar de Innovatie Journey van verzekeraars laat zien dat er belemmeringen in innoveren optreden in één of meer van de volgende gebieden: 

  • Visie en urgentie

  • Bedrijfscultuur

  • Samenwerking

  • Organisatiestructuur

  • Schaalgrootte

  • Focus

  • Eigenaarschap

  • Innovatieproces

Lean Startup Leaderschip Platform

Ook van deelnemers van het Lean Startup Leadership Platform - een Peer-to-Peer Innovation Learning community - horen we deze belemmeringen in innoveren, vaak terugkomen. 

De Infographic Bundel Innovatie Cultuur Creëren kan hierbij helpen. Deze bestaat uit 12 Infographics met vragen om een innovatie-assessment te doen. Zodat je een goede, onderbouwde pitch kunt maken, om meer mensen mee te krijgen voor het oplossen van bovengenoemde belemmeringen.

Welke belemmering staat innoveren nu in de weg? Met welke pitch ga je mensen overtuigen om deze belemmering op te lossen?

Doel #4: Pitchen om je business idee verder te brengen in de innovatie funnel

Pitchen doe je om jouw business idee een fase verder te brengen. Mogelijk wil je een idee onderzoeken bij klanten? Wellicht wil je een prototype maken om een eerste oplossing te testen? Misschien sta je op het punt om een MVP (Minimal Viable Product) te schalen? 

Veelal pitch je jouw business idee voor een groep stakeholders (Innovation Board) die een beslissing nemen over: 

  • Doorgaan, stoppen of wijzigen

  • Geld

  • Inzet van mensen

Mogelijk dat je in jullie organisatie al één van de volgende innovatie funnels tegenkomt? Of misschien hebben jullie wel een eigen funnel ontwikkeld? Enkele voorbeelden:

  1. Stage Gate Model

  2. Technology Readiness Level's

  3. Innovation Funnel ‘Get, Keep, Grow Funnel’

  4. Lean Innovation Funnel

Wees je ervan bewust dat, welk model je ook hanteert, iedere fase om een daarop afgestemde pitch vraagt.

Voorbeeld: pitchen voor een betere aan boord ervaring

Een Technical Engineer had een idee voor een betere ervaring aan boord van vliegtuigen. Zijn pitch zag er prima uit, op één punt na. Hij vroeg om een enorm bedrag, voor iets dat alleen nog maar een idee was. Op dat moment werd hij zich ervan bewust, dat zijn pitch onrealistisch was voor de fase waarin hij zat.

In welke fase van de innovatie funnel zit jij met jouw innovatie en wat betekent dat voor jouw pitch?

Pitchen is een skill die je kunt leren

Kom je tot het inzicht dat je nog meer waarde uit je pitch kunt halen, dan nodig ik je van harte uit voor de Playshop Pitchen op 15 oktober van 16 tot 19 uur. De Playshop vindt plaats bij de Royal Schiphol Group

Het is een GRATIS event voor innovatie managers, intrapreneurs en innovation leads uit grote en middelgrote organisaties.

Aanmelden kan hier >>>> Playshop Pitchen

Conclusie

Pitchen doe je om anderen te helpen een probleem op te lossen, zodat zij verder komen én je tegelijkertijd jouw doel bereikt. Een goede pitch begint bij een helder doel dat je wilt bereiken, om van daaruit anderen mee te nemen en te beïnvloeden met jouw verhaal.

P.S.

Er is nog een manier waarop we je met pitchen voor innovatie kunnen helpen. Bekijk eens onze Incompany Training Pitch & Groei Formule™. En maak een vrijblijvende afspraak met me.

Like, share of laat even weten wat je van deze blogpost vindt in de comments hieronder.