Pitchen - Deel 2: Van Good naar Great Strategie

Het verschil tussen 'Gemiddeld Pitchen' en 'Great Pitchen', is als het verschil tussen een zwart-wit televisie en een kleurentelevisie. Wat vindt jij ervan als je het nieuws of een film in zwart-wit bekijkt? Dodelijk saai, toch? 

Ik denk dat het vandaag de dag steeds lastiger wordt voor innovators om een ‘Great Pitch’ te geven en boven het gemiddelde uit te stijgen.

Ik denk ook dat, wanneer je een ‘Great Pitch’ geeft, je je een stuk beter voelt, rustiger bent en diep van binnen weet dat je je volste innovatiepotentieel leeft.

Eén van de grote pijnpunten bij ambitieuze innovatie managers is dat we weten dat we beter kunnen, maar het niet doen. Lees de blogpost Pitchen deel 1, over hoe je jezelf in de juiste mindset brengt om succesvoller te pitchen. 

Pitchen = Selling = Transferring of feeling
— Andy Harrington, Professional Speakers Academy

Onbenut potentieel is vaak pijnlijker én stressvoller dan we denken. Stilstand vreet aan ons. Om een stap verder te komen met pitchen beschrijf ik hieronder de Good naar Great Strategie voor Pitchen.

5 stappen in de Good naar Great Strategie voor Pitchen

‘Great Pitchers’ onderscheiden zich door een excellente voorbereiding en presentatie van hun pitch. 5 Stappen zijn hierbij cruciaal. Sinds begin 2018 ben ik verbonden aan de Professional Speakers Academy van Andy Harrington. Hij leerde mij deze stappen die mij hebben geholpen om de scherpte in mijn pitch te krijgen.

Infographic Pitchen - Good naar Great Strategie

Infographic Pitchen Good naar Great Strategie.png

Pitchen - Good naar Great Strategie

In onderstaande infographic heb ik de 5 stappen van de Good naar Great strategie in beeld gebracht. Je kunt de infographic hier direct downloaden en opslaan op je computer. In de rest van de blogpost leer je meer over de stappen om jouw Great Pitch te ontwikkelen.

Stap 1: Data-driven start

Je vergoot je kansen om innovatiebudget te krijgen, als je weet welke data je moet verzamelen om je business idee te onderbouwen. Sta stil bij de volgende vragen:

  • Weet jij wat de juiste vragen zijn die je dient te beantwoorden om jouw pitch te onderbouwen?

  • Weet jij hoe je de data, die je verzamelt, dient te organiseren om jouw pitch over te brengen?

Als je vindt dat je daarin kunt verbeteren, dan is de Roadmap voor Funding een goede start. Het is een gids met vijf stappen. Per stap vind je de belangrijkste vragen die je dient te beantwoorden om een goede start te maken met het voorbereiden van je pitch.

Stap 2: Goed presenteren

Er zijn genoeg mensen die goed kunnen presenteren. Echter, het krijgen van funding middels je pitch, is een vak apart. Het is een skill die je kunt leren. Vind jij jezelf gemiddeld(3), good(4) of great(5) in presenteren? Geef jezelf een cijfer voor de twee stellingen hieronder:

  • Je weet hoe je jouw pitch op een comfortabele manier kunt geven (je energie, jezelf, je houding).

  • Je weet hoe je met verschillende stakeholders verbinding kunt maken (tonatie, oogcontact en bewegingen).

Kom je tot de conclusie dat je nog meer waarde uit je pitch kunt halen door beter te presenteren, dan nodig ik je van harte uit dit te leren tijdens de Playshop Pitchen op 15 oktober van 16 tot 19 uur. De playshop vindt plaats bij de Royal Schiphol Group. Het is een GRATIS event voor innovatie managers en innovators uit grote en middelgrote organisaties.

Aanmelden kan hier >>> Playshop Pitchen

Stap 3: Goed structureren

Wist je dat je in een fractie van seconden, je toehoorders volledig kwijt kunt raken? Dat wil je voorkomen! Hoe? Door op de juiste manier te openen met je pitch. Zodat zij aan je lippen hangen, om meer van je te leren en te horen. Check:

  • Open jij jouw pitch met twee vragen óf direct met jouw verhaal?

  • Neem je jouw toehoorders mee door ze te schetsen waar ze nu staan (A) en waar ze willen staan (B) óf vertel je direct over jouw idee en jouw oplossing?

  • Laat jij globaal zien hoe je jouw toehoorders van A naar B brengt óf ga je direct de diepte in met jouw verhaal?

  • Geef jij je toehoorders aan waarom nú het juiste moment is om iets te doen met jouw idee óf steek je direct van wal?

Een goede opening bepaalt voor vijftig procent het succes van je pitch! Bij de Speakers Academy komen we niet voor niets ieder kwartaal terug, om weer met je pitch te oefenen en om deze aan te scherpen.

Stap 4: Onderhouden van jouw toehoorders

Het Technical Engineering team van Safran Cabin, zit aan de voorkant van het innovatieproces. De engineers doen ondermeer onderzoek naar nieuwe en duurzame oplossingen voor het catering gedeelte van vliegtuigcabines. Denk bijvoorbeeld aan trollies. Voor de besluitvorming en funding van innovaties, gebruikt Safran Cabin de Technology Readiness Levels. Dit is een methode van de NASA, om de haalbaarheid en volwassenheid van een technologische ontwikkeling te beoordelen. Het Safran Cabin team ervoer, dat zij niet altijd geld kregen, om hun ideeën verder te ontwikkelen. Zij wilden met meer overtuiging leren pitchen. 

Kijk eens wat Allard van Son, Design Engineer bij Safran Cabin, heeft geleerd over overtuigend pitchen.

In een goede pitch zit een authentiek verhaal, waarmee je jouw toehoorders raakt. Sta eens stil bij jouw verhaal:

  • Welke doel wil je met jouw verhaal bereiken?

  • Is er een probleem of een conflict in jouw verhaal, waarin jouw toehoorders zich herkennen?

  • Welke nieuwe inzichten kunnen jouw toehoorders verkrijgen door jouw verhaal?

  • Welke stappen moeten zij dan zetten?

  • Hoe help je hen met hun transformatie?

  • Welke nieuwe overtuiging levert dat hen op?

Stap 5: Groeien door pitchen

‘Great Pitchers’ blinken uit in het krijgen van geld én middelen, om de business te ontwikkelen en verder te laten groeien. 

Pitchen is een reverse engineering proces. Uitzonderlijke pitches ontstaan, als zij goed worden ontworpen. Dat betekent dat je uitgaat van het einde van je pitch en je terugwerkt naar het begin van je pitch. Alles wat je zegt, doet of wilt, dient een relatie te hebben met het doel dat je middels je pitch wilt bereiken. Alle data (content) die je verzamelt, heeft derhalve een directe relatie met wat je wilt verkopen of waar je een ‘go’ voor wilt krijgen. 

Coming soon

Op 15 november 2019 openen we ook de deuren voor de Open Inschrijving Training E.P.I.C. Pitchen™ - overtuigend presenteren van je business idee.

Incompany training

Kom jij nu tot de conclusie dat je jouw presentatie- en pitchvaardigheden kunt verbeteren? Dan nodig ik je uit om een vrijblijvende afspraak met me te maken om te kijken hoe we je verder kunnen helpen met onze Incompany Training Pitch & Groei Formule™.

Conclusie

Wil je meer funding voor je innovatie krijgen, ontwikkel dan je skills om te pitchen. Implementeer de 5 stappen en resources in de Pitchen Van Good naar Great Strategie voor het vergroten van jouw innovatie succes.

Like, share of laat even weten wat je van deze blogpost vindt in de comments hieronder.