DE KRACHT VAN EEN VISIE BOARD VOOR INNOVATIETEAMS

Visualiseer je innovatievisie

Onlangs hielpen wij een innovatieteam van een gezondheidsorganisatie met hoe zij oplossingen kunnen ontwikkelen, waarmee de medewerkers van de organisatie beter in staat zijn gezond te blijven. Van dat soort vraagstukken krijg ik energie! De focus wordt verlegd van, hoe maken we mensen beter naar, hoe zorgen we ervoor dat er zo min mogelijk mensen ziek worden? Daar geloof ik in!

Op de eerste dag startten we met elkaar op een andere manier leren kennen. Iedereen had een beeld of object meegenomen, dat voor hem of haar illustreert hoe zij, op een preventieve manier, met de eigen gezondheid bezig zijn. De voordelen om met een visualisatie je verhaal te beginnen, zijn:

  1. Je wordt je bewust van hoe jezelf met het vraagstuk omgaat.
  2. Je inspireert elkaar.
  3. Je leert van elkaar.
  4. Je genereert nieuwe ideeën.

Aan het einde van de eerste dag wordt duidelijk dat dit innovatieteam nog geen Grote Visie met elkaar heeft. Zo'n Grote Visie beschrijft wat jezelf en met elkaar wilt bereiken in het leven en in je werk. Het is iets dat groter is dan jezelf. Je hebt 'm nodig om zinvolle innovaties te maken. 

In order to carry a positive action, we must develop here a positive vision.
Dalai Lama

De kracht van visualisatie bij het ontwikkelen van je Grote Visie en doelen is immens groot. Toch doen veel innovatieteams er niks mee en dat is jammer. Daar wil ik verandering in brengen, omdat ik als ondernemer zelf ervaar hoe de visualisatie van mijn Grote Visie me helpt op koers te blijven. Ik heb de kracht van het Visie Board ervaren en hoop dat jij 'm ook gaat gebruiken. Hoe je dat doet? Daarover gaat deze blog.

De beste manier om de toekomst te voorspellen is de toekomst zelf te bepalen.
Abraham Lincoln

Grote Visie

Laat ik je een voorbeeld geven. De Grote Visie van Gamechanger is: "Creating more Beautiful Lives by turning Intrapreneurial Passion into Innovation that Matters." Onze waarom is Creating more Beautiful Lives. Hoe we dat doen is door professionals in grote organisaties te helpen hun passie voor ondernemerschap om te zetten, in vernieuwing die relevant is  voor hun klanten. Sinds de oprichting in 2008 zit deze visie in ons bewustzijn. Op basis daarvan bepalen we onze persoonlijke en zakelijke doelen. 

Uitdagende doelen

Een van mijn grote doelen in het leven is om 5 grootste Pelgrimsroutes in Europa te fietsen. Inmiddels is de start gemaakt met de Via Francigena, deze loopt van Canterbury naar Rome. Tijdens dit avontuur zullen we vele ontmoetingen hebben. Die zullen mij nog meer bewustzijn brengen over, hoe ik een bijdrage kan leveren, om mensen nog meer in staat te stellen, het uiterste uit hun leven te halen. 

Visualisatie

De eerste stap richting dit fietsavontuur is begonnen met een visualisatie. Ik zag een foto waar ik op de fiets, in Rome was aangekomen. Met een grote grijns sta ik erop, trots omdat we van Florence door Umbrië 450 kilometer hebben afgelegd. Ik visualiseerde hoe het zou zijn om nog eens zo'n tocht te doen en vanaf dat moment werd ik me gewaar dat ik alle grote Pelgrimsroutes in Europa wil fietsten. Ik zette ze op een rij, koos de 5 die me het meeste aanspreken, en besloot dat ik wil starten met de Via Francigena. Die staat nu op mijn Visie Board.

Er zijn drie mogelijke reacties op een ontwerp: ja, nee, wauw. je moet altijd gaan voor wauw!
Milton Glaser

Visie omzetten in actie

Iedere succesvolle persoon die ik ben tegengekomen heeft een helder beeld of visualisatie van hoe zijn leven eruit ziet. Zij hebben hun Grote Visie dag en nacht voor zich, totdat deze visie zich heeft gemanifesteerd. 

Ik begon beelden van de fietsroute op te zoeken en op te plakken op mijn Visie Board. Er komen interessante dingen naar boven. De mensen die ik ontmoet praten Frans. Nu spijker in mijn avonduren mijn Frans weer bij. De tocht is 1850 kilometer, daar moet ik iets voor doen. Twee keer per week maak ik een fikse tocht en twee keer per week doe ik aan krachttraining. De kilo's vliegen eraf! Dat wordt lekker licht trappen!

Vervolgens wordt ik me ervan bewust dat goede voeding impact heeft op de prestatie die ik wil leveren. Mijn Voedingscentrum is mijn dagelijkse coach geworden. Waarom vertel ik je dit? Al die zaken staan op mijn Visie Board; ik zie als het ware dat ik de Via al heb gereden en wat het met me doet.

Je zult begrijpen ... inmiddels visualiseer ik alle doelen die ik in mijn leven wil bereiken: met wie ik gelukkig wil zijn, wat ik wil leren, wat ik wil verdienen, hoe ik verder wil groeien, hoe ik financieel vrij wil worden, wat ik wil delen en wat ik wil nalaten.

Zeven stappen om je visie board te creëren

Het Visie Board brengt je een enorm voordeel. Je maakt je doelen tastbaar, doordat je ze met beelden weergeeft! Je bent al op pad. Al uit de startblokken. Je executie- en implementatiekracht wordt voor een belangrijk deel bepaald door de Visie Board. Daarom zou ik willen dat alle innovatieteams ermee aan de slag gaan. 

Deze zeven stappen om je Visie Board te creëren, leerde ik van de succesvolle ondernemer en mijn business coach Nisandeh Neta. Ik geef ze graag aan je door:

  1. Neem een flip-over of een white board. Verdeel het in secties. Je kunt natuurlijk je eigen secties kiezen. Ik hanteer vier secties met ieder drie subsecties.
    • Geluk: Relaties, Experimenteren, In het nu zijn
    • Gezondheid: Bewegen, Relaxen, Voeding
    • Welvaart: Verdienen, Groeien, Delen
    • Wijsheid: Leren, Verbinden, Nalaten
  2. Geef kleuren aan je secties mee. Deze zijn belangrijk omdat je deze kleuren associeert met succes en je ze snel voor de geest kunt halen, als je aan je doelen denkt.
  3. Maak een beeld van het specifieke resultaat dat je wilt bereiken. Je kunt tekenen, beelden uit een tijdschrift knippen, of beelden uit je foto-albums, of beelden vanaf het internet erbij zoeken.
  4. Belangrijk is dat je jezelf op die beelden afbeeldt. 
  5. Focus op beelden die je direct een positieve emotie geven. 
  6. Zorg ervoor dat je jouw Visie Board zo concreet mogelijk maakt. Blijf weg van onnodige details. Zorg ervoor dat je door de bomen het bos blijft zien.
  7. Zorg dat je Visie Board op een plek staat waar je 'm regelmatig ziet en kijk er vaak naar. 
Een geweldig ontwerp is het wegnemen van alle onnodige details.
Mind D.ran

Tot slot

Deel deze post als je anderen succesvoller wilt maken met de Kracht van de Visie Board. Vind jij het belangrijk om het uiterste uit jouw persoonlijke groei, goede ideeën en ondernemerschap te halen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Of volg me op Linkedin of op Facebook.