Pitchen - Deel 5: Hoe kan je overtuigend presenteren?

Hoe kan je overtuigend presenteren en mensen meekrijgen voor jouw business idee? Hoe kan je een kort, duidelijk en to the point verhaal vertellen? 

Mogelijk heb je ook wel eens een presentatie gezien waar je geen energie voelde? Waarschijnlijk heb je er ook wel één gezien waar je enorm door geactiveerd werd? 

Het grote verschil tussen deze twee presentaties is dat de ene presentator als uitgangspunt zichzelf heeft en de andere presentator zijn toehoorders. Wat denk je dat meer zal overtuigen? Hoe je dat doet, daarover gaat dit artikel, waarin je de nummer 1 presentatietechniek leert om met meer overtuiging je pitch te presenteren voor de Innovation Board.

De grootste uitdaging van Innovatiemanagers met pitchen

Onderzoek onder Innovatiemanagers van het Lean Startup Leadership Platform wijst uit dat 84% aangeeft dat zij: 

  1. Moeite hebben om een kort en bondig verhaal te vertellen én

  2. Het lastig vinden om de Innovation Board te overtuigen te investeren in de ontwikkeling van een business idee, een minimal viable product of de uiteindelijke oplossing waarvoor zij budget en resources nodig hebben.

Hoe maak je een lang verhaal kort?

Innovatiemanagers vertellen ons dat hun pitch vaak te uitvoerig wordt en de uitdaging is, om een kort en bondig verhaal te vertellen.

Een effectieve pitch heeft 9 slides en duurt 20 minuten. Als je het pitch deck gebruikt en de tips volgt uit 'Pitch deck voor innovatie', dan beloof ik je dat je al in staat bent een lang verhaal kort te maken.

Hoe kan je overtuigend presenteren?

Als je googled krijg je meer dan 50 presentatietips naar boven. In dit artikel leer ik je echter één presentatievaardigheid, welke mijn mentor Andy Harrington van de Professional Speakers Academy mij leerde. Als je deze vaardigheid implementeert, maak je al een immens verschil! Het betreft de juiste opening van je presentatie. Deze bepaald in een fractie van 60 seconden of jouw publiek aangehaakt is óf afhaakt.

Don’t teach content. Instead change beliefs - Andy Harrington.

Nummer 1 presentatievaardigheid - de juiste opening

Stel je nu eens voor dat je over een week de presentatie van jouw pitch hebt. Hoe ga je openen?

De juiste opening is de nummer 1 presentatievaardigheid die ervoor zorgt dat je jouw toehoorders meekrijgt vanaf het eerste moment. Die opening kan je perfect krijgen, doordat je inspeelt op de vier vragen die iedereen heeft als ze naar jouw verhaal en pitch luisteren:

  1. Waarom is dit onderwerp belangrijk voor mij?

  2. Waarom dit onderwerp?

  3. Waarom is nu het juiste moment om ernaar te luisteren?

  4. Waarom ben jij degene naar wie ik moet luisteren?

Vier presentatietechnieken voor de juiste opening

Om de vragen 1 tot en met 3 goed neer te zetten, leer ik je in deze blogpost vier presentatietechnieken, die je al kunt toepassen om de eerstvolgende presentatie van jouw pitch met meer overtuiging te presenteren.

  1. Interactie met je toehoorders bewerkstelligen.

  2. Nieuwsgierigheid creëren onder je toehoorders.

  3. Jouw oplossing op de juiste manier positioneren.

  4. Onderbouwen waarom nu het juiste moment is om te investeren.

1. Waarom is dit onderwerp belangrijk voor mij - interactie

Sta nu stil, wie er tijdens de presentatie van jouw pitch bij zijn, hoe je hen direct geïnteresseerd krijgt en laat reageren op jouw verhaal.

Je wil dat jouw toehoorders verbaal en non-verbaal op jouw reageren. Als je dat niet voor elkaar krijgt, dan zullen zij niet met je meegaan (bijvoorbeeld: investeren in je idee, van je willen kopen, etc.). Als je het wél voor elkaar krijgt, betekent het dat zij al in een stand staan om in actie te komen voor het doel dat jij wilt bereiken met jouw pitch.

Kleine overeenstemmingen leiden tot grote overeenstemmingen.

In de opening, wil je dus dat mensen het al met je eens zijn. Wat doe je om mensen mee te krijgen? Twee effectieve openingen om interactie te krijgen zijn:

  • Een vraag stellen, waarmee jouw toehoorders gemakkelijk overeenstemming kunnen hebben.

  • Hun laten reageren door ze ja te laten zeggen of positief te laten knikken op: 'Zeg ja, als je het hiermee eens bent'.

2. Waarom is dit onderwerp belangrijk voor mij - nieuwsgierigheid creëren

Bedenk hoe je, wat jij wilt pitchen (bijvoorbeeld Voice voor Senioren, Smart Home Installatieservice), kunt positioneren.

Wat je wil is dat degenen aan wie je presenteert 'hongerig' worden door jouw verhaal. Je wil, dat zij zich bewust worden dat het onderwerp een groot verschil voor hen kan maken, of dat het een oplossing voor een probleem is, dat zij hebben. 

Niemand zoekt een oplossing, zolang er geen probleem is dat opgelost dient te worden.

Door in de opening deze presentatietechniek toe te passen, creëer je nog meer commitment bij je toehoorders om naar jou te luisteren. Wat kun je doen in de context van jouw onderwerp? Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vertel over de frustraties.

  • Vertel wat de issues zijn.

  • Vertel wat de benefits zijn.

  • Creëer een beeld van mogelijkheden.

  • Wijs de consequentie van keuzes aan.

3. Waarom dit onderwerp - de oplossing

Sta nu stil bij de case waarom jouw onderwerp zo belangrijk is.

De meeste Innovatiemanagers verliezen veel van hun overtuigingskracht, omdat zij hun oplossing bij aanvang van hun pitch al presenteren. De oplossing echter, komt pas nadat je de juiste interactie en 'honger' hebt gecreëerd bij jouw toehoorders.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Wat doet jouw oplossing voor mensen?

  • Voor welke verschillende zakelijke én persoonlijke gebieden is jouw oplossing interessant?

4. Waarom is nu het juiste moment om ernaar te luisteren?

Bedenk nu, waarom jouw oplossing een goede keuze is om er een beslissing over te nemen.

Je hebt jouw oplossing geïntroduceerd. Sta stil bij concrete voorbeelden:

  • Waarom is het nu een goede keuze om ermee aan de slag te gaan?

  • Waarom is het al langere tijd een goede keuze?

  • Waarom zal het voor de toekomst een goede keuze zijn?

  • Hoe draagt de oplossing bij aan het grotere geheel?

Blijf nadenken hoe je ook tijdens deze fase van jouw presentatie, regelmatig kleine overeenstemmingen vraagt van jouw toehoorders.

🎤 Oefen met overtuigend presenteren van jouw innovatie pitch 🎤

Overtuigend presenteren en pitchen is een vaardigheid die je kunt leren. Met de juiste opening kan je kennismaken tijdens de Playshop Pitchen op 15 oktober van 16 tot 19 uur, gehost door de Royal Schiphol Group. Je gaat uitgebreid oefenen met de juiste opening van jouw onderwerp om met meer overtuiging jouw innovatie pitch te presenteren.

Aanmelden voor dit event kan hier >>> Playshop Pitchen

Leer meer over Presenteren en Pitchen

Andere uitdagingen die in deze Blogserie 'Pitchen' voor innovatie worden behandeld zijn:

Conclusie

Overtuigend presenteren van je innovatie pitch kun je leren. De nummer 1 presentatievaardigheid waarmee je meer mensen kunt meekrijgen voor jouw business idee, is de juiste opening van jouw verhaal. Pas de presentatietechnieken uit deze blogpost toe en je merkt direct een verschil.

Training Pitchen & Groei Formule™

Er is nog een manier waarop we je met presenteren, storytelling en pitchen voor innovatie kunnen helpen. Bekijk onze Incompany Training Pitch & Groei Formule™ en maak een afspraak met me om te bekijken, wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Like, Share of Comment

Wat zijn jouw tips om overtuigend te presenteren? Deel ze in de comments hieronder!